Od ambalaže zahtijevamo da štiti upakirani sadržaj od vanjskih utjecaja, da ne reagira s proizvodom, da na najbolji način predstavi proizvod i da je jednostavna, praktična i učinkovita. Zahtjevi za kvalitetnom ambalažom su svakodnevni, dok su potrebe tržišta sve veće stoga da bi kvalitetna ambalaža bila kvalitetna ona mora imati usklađene sljedeće funkcije pakovanja.
Marketing funkcija
Zbog velike tržišne konkurencije pakovanje proizvoda dobiva vrlo značajnu marketinšku funkciju. Na temelju mnogih istraživanja koja su pokazala kako pakovanje ima bitnu ulogu u privlačenju pažnje kupaca sve se više proizvođača okreće ekološki prihvatljivoj ambalaži koja će ubrzati sam proces biranja između proizvoda i kupnje. Kupac će uvijek izabrati proizvod boljeg vizualnog identiteta ukoliko se radi o sličnim proizvodima po cijeni ili kvaliteti. Ambalaža sama po sebi treba djelovati na finalnu odluku o kupnji. Potencijalni kupac treba biti uvjeren da je proizvod koji namjerava kupiti onaj koji će zadovoljiti njegove potrebe.
Logistička funkcija
Ambalaža s dobrim skladišno-transportnim svojstvima omogućuje racionalno korištenje prostora. Ambalažu moramo potpuno prilagoditi robi jer što je veća iskorištenost ambalaže, veća je i iskorištenost skladišnog i transportnog prostora. Isto vrijedi za odnos prodajne i transportne ambalaže te transportne ambalaže prema površini skladišta i vozila.
Logistička funkcija ima glavnu ulogu u zaštiti i olakšavanju procesa:
– zaštita proizvoda od rasipanja (tečni, praškasti ili rasuti sadržaj)
– zaštita proizvoda od utjecaja okoline (vlaga, temperatura, ultraljubičasto zračenje…)
– zaštita okoline od sadržaja pakovanja (ukoliko se radi o agresivnom sadržaju)
– omogućavanje i olakšavanje skladištenja
– omogućavanje i olakšavanje transporta
– omogućavanje i olakšavanje manipulacije
– zaštita proizvoda od krađe
– pružanje informacija o sadržaju pakovanja
Proizvodna funkcija
Proizvod mora biti zaštićen tijekom cijelog svog ciklusa, od trenutka pakiranja, tijekom transporta, skladištenja i prodaje pa sve do konačne upotrebe kod potrošača.
Ambalaža mora osigurati proizvod od vanjskih utjecaja, onemogućiti rasipanje, a omogućiti zaštitu od mogućih deformacija. Ambalaža je na tržištu uglavnom rezultat odnosa cijene, kvalitete i funkcionalnosti, no ona može samo do određene mjere opteretiti cijenu proizvoda. Roba je sama po sebi otporna na razne utjecaje, ali do određene granice. Sva veća opterećenja i utjecaji na robu imala bi loš rezultat. Dakle ova funkcija štiti proizvod i omogućuje poluproizvodu da postane finalni proizvod.
Neke od zaštita su: mehaničko-fizikalna, zaštita od djelovanja kisika, zaštita od vlage, zaštita od elektromagnetskog zračenja, zaštita od mikroorganizama, zaštita od nepovoljnih temperatura …
Upotrebna funkcija